piątek, 12 sierpnia 2011

Red Box - The power of good product positioning

Ku zdumieniu wielu niedowiarków i marketingowych gurus, że w dzisiejszej erze galopującej technologii, taka wydawałoby się prymitywna forma wypożyczalnia filmów DVD jak Red Box może działać.
I to działać dobrze. Obecnie w USA i w Kanadzie jest już ponad 15 000 centrów wypożyczania DVD – Red Box, a raczej kiosków, i ilość ta rośnie jak grzyby po deszczu (zobacz poniższe linki).




Jakby na to nie patrzeć, to koncept tego przedsięwzięcia, strategia produktu i strategia marketingowa jest genialna. Wydawałoby się, że w dzisiejszej erze niepodzielnie panującego Netflixu, nie ma już miejsca na taki prymitywny produkt, jak kiosk Red Box. Netflix wykosił takie potęgi jak BlockBusters, używa najnowszych streaming video technologii, gdzie nie trzeba wychylać czubka nosa z domu, tylko ściągnąć HDTV film przez internet i oglądać na komputerze lub telewizorze, przystosowanym do odbierania streaming video przez Wi-FI, lub przez dodatkowe gadgety, tak jak ROKU.

Koncept Red Box jest prymitywnie prosty. Automatyczny kiosk, który ma bardzo ograniczoną ilość tytułów (40), ale za to bestsellerów i filmów na czasie. Prostota operacji i CENA. Film jest wypożyczany na 24 godziny za jednego dolara (za pomocą karty kredytowej). Kioski są ustawione w miejscach, do których przeciętny Amerykanin przychodzi prawie codziennie: CVS (super-apteka), WallMart, 7-Eleven, McDonalds. Tak że zwrot filmu nie jest taki kłopotliwy.
A przy okazji, kioski są podłączone do systemu bonusowego danego sklepu, czy restauracji, tak że obowiązują różne bonusy, które w tym momencie ma sklep.

Dla nas technomanów (technochroników) wydawałoby się, że taka prosta technologia jak streaming video dostarczana do domu jest nie do pobicia jakimś tam prymitywem jak automatyczny kiosk. Ale niestety wiele osób patrzy na technologię jak cielę na malowane wrota (zwłaszcza starsza generacja). Ale z codziennych obserwacji widzę również dużo młodzieży, która wypożycza filmy. Wynika to pewnie z tego że konta Netflixu, jak również wypożyczanie płatnych filmów jest z reguły kontrolowane przez rodziców... a więc restrykcje... od razu wiadomo ile się wypożyczało i co się wypożyczało.

No i cena. Jeden wypożyczony film na Netflix kosztuje średnio $3.99, czyli za tą cenę można mieć cztery filmy z Red Box. Nie płacąc miesięcznego abonamentu na Netflix, który kosztuje bodajże $7.


Nie ma nic piękniejszego jak obserwować dobrze zrobiony produkt, który wstrzeliwuje się w rynek w dziesiątkę.

Brak komentarzy: