poniedziałek, 31 października 2011

Mitologia pracy – Czy „Cover Letter” jest potrzebny?

W jednym z poprzednich artykulów, w punkcie (5) Cyberpracy sugerowałem, że być może cover letter, czyli list motywacyjny po polsku, jest w dzisiejszych czasach niepotrzebny.

Stwierdzenie to jest trochę uproszczone, w związku z tym wymaga głębszego wyjaśnienia. Wszystko zależy od okoliczności szukania pracy. Mój komentarz odnosił się do szukania pracy na Internecie, na tak zwanych job boards.



W przypadku Internet job boards cover letter jest niepotrzebny ponieważ:

- CV może być skutecznie głównym źródłem informacji, którą będzie obrabiać program cybernetyczny, decydując czy zakwalifikować kandydata do 30-sto procentowej grupy (statystycznie) szczęściarzy, których CV zostanie obejrzane przez oko ludzkie.
- Jeżeli już CV jest zakwalifikowane, to kandydat, według reguły „elevator time” ma swoje 20 sekund – to średnio tyle czasu przeznaczy recruiter na przejrzenie CV i odłożenia CV do dalszej obróbki, lub wyrzucenia do kosza. W tych 20-tu sekundach recruiter na pewno nie będzie miał czasu na przejrzenie cover letter.
- Job boards z reguły umożliwiają wrzucenie szablonowego cover letter. Jeżeli jest taka możliwość, to cover letter jest doskonałym miejscem na ‘second-tier informacje’, które ze względu na format czy poziom ważności nie pasowały do standartowego formatu CV.

A więc kiedy cover letter jest potrzebny?

- Moja główna reguła na napisanie cover letter jest taka, że muszę czuć impuls (compelling reason or excitement), który pcha mnie, aby taki list napisać. Jeżeli nie ma w Tobie takiej iskry, to lepiej zapomnij o napisaniu cover letter.
I to z reguły stosuje się w sytuacjach starania się o pracę poza job boards, na przykład odpowiadając na ogłoszenie pracy na LinkedIn.
Można też napisać cover letter na korporacyjnym job board, specjalnie dla jednej specyficznej pozycji. Ale i w tym przypadku, tylko i wyłącznie wtedy jeśli czujemy ten impuls.

- Jeżeli pracodawca zażąda cover letter, np. „proszę wysyłać CV i list motywacyjny na adres...”
...wtedy nie ma odwołania.

Jaki powinien być format cover letter?

Format powinien być... skuteczny. Według mnie nie ma jednego formatu. Owszem, są różne szablony, których kandydaci próbują się trzymać na siłę. I według mnie w ten sposób zaprzepaszczając szansę na napisanie skutecznego cover letter... bo ktoś sobie wymyślił, że CV, a nie cover letter jest miejscem na informacje merytoryczne.

Przykład z życia wzięty: Napisałem cover letter i wysłałem do pracodawcy. Pracodawca oddzwonił, i w rezultacie miałem interviews (rozmowy kwalifikacyjne). Osoba z HR, która rozmawiała ze mną aby zorganizować interviews, pod koniec powiedziała:
A tak na marginesie... czy mógłby pan przesłać nam swoje CV? ...bo wygląda na to że zapomniał pan go załączyć...

Uważam, że wszystkie oferowane usługi na napisanie lub sprawdzenie cover letter to scam, ponieważ za każdym razem cover letter może się różnić od poprzedniego.
Jak też oferowanie usług na napisanie CV to scam (trochę mniejszy). W dzisiejszych czasach cyberpracy, CV powinno być napisane w sposób iteratywny... napierw napisać wersję, zobaczyć jakie będą wyniki, poprawić... i tak do skutku... (zobacz artykuł Cyberpraca).

...

Cover letter to wielka odpowiedzialność. Czy z cover letter czy bez, to wciąż musimy pamiętać o regule „elevator time”. Jeśli pracodawca straci 20 sekund na cover letter, to na pewno nie zainwestuje następnych 20 sekund na CV, jeżeli po przeczytaniu cover letter nie będzie przekonany że Cię chce.

2 komentarze:

marsdalka pisze...

Cover letters are an interesting animal. Unless your friends or school pressured you into it, you would probably not write one if you were, say, trying to get a job at Home Depot or Best Buy.
Cover letters are an extension of your branding and a personal specialized mission statement. I support cover letters as it gives the employer the ability to sniff out the bull#*$% vs. the candidate that is truly passionate about a position and has already pressed his suit.

Unknown pisze...

Cover letter is not branding. Branding applies to a product… you. CV’s should work fine for a product (branding) level.

Cover letter if more like a sale pitch that you apply to one occurrence – a particular job.

And cover letters are not something you’ve just heard of in the school. They are very real and important tools. And in some countries, like Poland there is a lot of (too much) emphasis put on them.

At least this is how I think.