środa, 5 października 2011

Mała czarna społecznościowa™ - Marketing w kolorze „Pink”

Siedząc sobie na kawie w jednej z washingtońskich kawiarenek, zauważyłem, że już od kilku dni pojawiło się wiele osób, z reguły kobiet, noszące ubrania z różnymi napisami z hasłem ‘pink’.
I to bynajmniej nie niedwuznaczne hasła typu „I am pink”, którymi afiszują się dziewczyny w okresie gorących dni i kusych ubranek.

Październik w USA jest tradycyjnie miesiącem ‘Breast Cancer Awareness, czyli miesiącem świadomości raka piersi – jako choroby cywilizacyjnej.
Duża część społeczeństwa podchodzi do tego miesiąca świadomości bardzo poważnie. Na ulicach można wyraźnie zauważyć ludzi noszących różne okolicznościowe plakietki koloru różowego, jak również właśnie ubrania z napisami z hasłem ‘pink’.

Wiele firm amerykańskich również podchodzi bardzo poważnie do tej kampanii na rzecz walki z rakiem piersi. Dla wielu firm jest to wręcz ważne narzędzie marketingowe. Część zysku ze sprzedaży produktów czy serwisów jest właśnie przeznaczona na rzecz walki z rakiem piersi.

Czy te kampanie, oprócz ogólnego dobra dla społeczeństwa przynoszą też korzyść dla biznesu firm?
Jak najbardziej. Według badań marketingu społecznościowego, aż 83% consumentów na rynku amerykańskim życzyłoby sobie, aby produkty, które używają były utożsamiane z jakimś programem dla wyższych celów, dla dobra dobra ogólnego społeczeństwa.
80% konsumentów amerykańskich gotowa jest zmienić dotychczas używany produkt lub serwis, na inny, jeśli ten produkt jest utożsamiany z wyższymi celami społecznymi.

Marketing w kolorze Pink, czy też ‘Breast Cancer Awareness Month’ to tylko jeden z przykładów. W przeciągu całego roku, istnieje wiele innych podobnych programów, popularyzujący wyższe cele społeczne, a praktycznie gromadzące olbrzymie dotacje na cele badawczo-naukowe.

Rezultaty: bardzo namacalne. W ciągu ostatnich 10 latach bardzo gwałtownie spadł procent przypadków śmiertelnych spowodowanych rakiem piersi, czy też chorobami sercowymi. I to nie tylko dzięki olbrzymim dotacjom charytatywnym (głównie wielkich firm), ale przede wszystkim na skutek zwiększenia się świadomości nie tylko w społeczeństwie, ale w podejściu służb zdrowia i firm ubezpieczeniowych do profilaktyki.

Polska też uczestniczy w Miesiącu Świadomości Raka Piersi, który również wypada na październik.

Rzecz godna naśladowania... a dla biznesów powiedziałbym wręcz nieodzowna, w dzisiejszej erze gwałtownego wzrostu trendów społecznościowych firmy po prostu nie mogą sobie pozwolić na wykluczenie marketingu w kolorze ‘pink’.

Brak komentarzy: